De Spellenmap
[ stel je eigen spellenmap samen op www.spellenmap.nl ] |
Boompje trekken
Kring om een boom met handen vast.
Wie de boom aanraakt is af.
Boompje verwisselen
Alle kinderen behalve één gaan bij een boom staan.
Die bomen worden gemerkt.
De kinderen moeten nu van boom wisselen met elkaar.
Degene die geen boom had moet nu een boom proberen te bemachtigen door er
eerder bij te gaan staan.
Chinese muur
Kinderen moeten overlopen.
Als ze door de tikker zijn getikt moeten ze halverwege een muur gaan vormen. De
buitenste kinderen van de muur mogen tikken.
De overlopende kinderen mogen door de benen van de muur heen. De tikker niet.
Drie is teveel
Iedereen staat in tweetallen naast elkaar.
Een tikker moet de getikte tikken.
Als de getikte naast een tweetal gaat staan, wordt degene van het tweetal waar
de getikte niet naast staat de nieuwe tikker.
De oude tikker wordt nu de getikte.
Let op dat iedereen aan de beurt komt.
Fopbal
Kinderen staan in een kring met de handen op de rug.
Er mag met een bal over worden gegooid. Maar je mag ook een schijnbeweging maken.
Als iemand dan zijn handen naar voren doet voor de schijnbeweging is hij/zij
af.
Hollandse leeuwen
Doel: als laatste overblijven
Kinderen achter een lijn.
Eén of meerdere kids in het midden. Als die "Hollandse leeuwen"
roepen moeten alle kinderen naar de overkant lopen.
Iemand is em, niemand is em
Eén of meerdere ballen in het veld.
Iedereen is tikker. Als je de bal oppakt mag je iemand afgooien.
Als je af bent ga je bij een leiding staan. Als er 3 (4 of 5) kinderen af zijn
mag de eerste weer in het veld.
Inhaalbal
Benodigdheden:
o 2 Ballen
Maak twee partijen.
Ga om en om in een kring staan.
Kat en muis
Variant 1:
De tikker heeft een staart en die moet eruit worden getrokken. Als dat lukt is iedereen weer vrij.
Variant 2:
Iedereen heeft een staart en die moet eruit worden getrokken.
Labyrint tikkertje
Kinderen gaan in (ongeveer) vier rijen staan.
Dan strekken ze hun armen.
Er is één tikker en iemand die getikt moet worden.
Ze mogen beide niet door de muur.
Als er een signaal wordt gegeven draaien alle kinderen een kwartslag zodat de
muur anders loopt.
Mokkenroof
Twee partijen.
Aan allebei de kanten staat een bak met mokken.
Het doel is om zoveel mogelijk mokken van de tegenstander in je eigen bak te
doen.
Iedereen mag tikken. Als je getikt bent moet je terug naar je bak.
Als je een mok vast hebt mag je niet meer getikt
worden/tikken.
Pionnenroof
Twee partijen.
De verdedigende partij staat op een rij houdt met één hand een muur vast.
Twee meter voor de muur staan wat pionnen.
De aanvallende partij staat op een lijn 20m van de muur af.
De aanvallende partij moet de pionnen proberen te pakken.
Als de verdedigende partij je tikt ben je af.
Als iemand van de verdedigende partij de muur los laat en niemand tikt is
hij/zij af.
De aanvallende partij mag dus teruglopen naar hun lijn waar ze achter veilig
zijn.
Wie wint er uiteindelijk?
*De aanvallende partij door alle pionnen te roven.
of
*De verdedigende partij door alle aanvallers te tikken.
Poortbal
Kinderen gaan in een king staan met de benen uit
elkaar.
Er komt dan een bal in het spel, die mag alleen met
handen worden weggeslagen.
Het doel is om de bal door het 'poortje' van de anderen te krijgen.
Als de bal 1x door je poortje is gegaan mag je nog maar met 1 hand verdedigen.
Als de bal 2x door je poortje is gegaan moet je je omdraaien maar mag je weer met twee handen.
Als de bal 2x door je poortje is gegaan moet je omgedraaid en met 1 hand.
Spreek mogelijk af dat je de bal niet bij je buurman door zijn poortje mag
gooien
Slingertikkertje
Als je getikt wordt houd je de hand van de tikker vast
en wordt je ook tikker.
Dit totdat er vier kinderen elkaars hand vasthouden.
Dan splitst het groepje op in tweeën. En zijn er meer tikkers.
Wie blijft er als laatste over?
Stoelendans
Zet stoelen in een kring. Eén stoel minder dan het aantal kinderen.
Start een leuk muziekje. De kinderen gaan dan kloksgewijs
om de stoelen heen lopen.
Als muziek stopt, moet je zo snel mogelijk op een stoel gaan zitten. Degene die
geen stoel heeft is af.
Zo doorgaan totdat er nog maar één stoel is.
Trefbal
Je moet eerst minstens 1x goed hebben overgegooid (goed voor de
samenwerken en meer kinderen krijgen de bal) voordat je iemand mag afgooien.
Niet afweren met je handen.
Op het hoofd geraakt telt niet.
Als je de bal vangt is degene die hem gooide af.
Vriendschapsverstoppertje
Iedereen maakt tweetallen (met je vriendje of vriendinnetje).
Bij elke koppel doet één kind zijn ogen dicht.
De andere gaat zich nu verstoppen.
Als er afgeteld is moeten alle kinderen hun eigen vriendje vinden en terugkomen
naar het centrale punt.
Het doel van het spel is om lol te hebben. Je kunt eigenlijk niet winnen bij dit spel omdat kinderen expres
niet goed kunnen verstoppen of 'hun vriendje écht niet kunnen vinden'.
Zakje plof
Estafette
Twee rijen van kinderen.
Iedereen krijgt een papieren zakje.
Om de beurt moeten de kinderen naar de overkant lopen en terug.
Onderwijl moeten ze het papieren zakje opblazen.
Als hij/zij terug zijn staat de volgende voorovergebukt
waarop hij/zij het zakje op de billen kapot ploft.
Het doel is om als eerst allemaal je zakje te hebben geploft.
Bosgolf
Benodigdheden:
o 4 Ballen
o 4 stokken
o 8 vlaggen + stok
Graaf gaten ten grote van een bal.
Steek daar de 'hole' vlag bij.
Teken op papier een plattegrond van het parcours van de golfbaan.
Hutten bouwen
Ga het bos in en lekker hutten bouwen.
Stuiken en omgevallen bomen maken al een goede basis om op te bouwen.
Let bij 'beoordeling' van de hutten natuurlijk op stevigheid, stormvastigheid,
tuin aanwezig, interieur, etc
Interesse opkomsten
Doe twee/drie weken lang drie thema's.
De kids mogen een thema kiezen wat ze willen doen en daar wordt dan twee/drie
keer op ingegaan.
(bv vuur, film, pionieren,
etc)
Ladder competitie
Alternatief in de vorm van een pyramide
Spelletjes:
o Bal hooghouden
o Penalty schieten
o Spijkerbroek hangen
o Zo lang mogelijk springtouwen
o Hardlopen
o Zaklopen
o Dobbelen
o Schrijf zoveel mogelijk jongens/meisjesnamen op in drie minuten
o Hoogste kaartenhuis bouwen binnen drie minuten
o Schrijf zoveel mogelijk... op in drie minuten
o Verspringen
o Hinkelen
o Zo snel mogelijk een mastworp leggen
o Touwtrekken
o Handje drukken
o Moeilijke vraag
o Jenga
... eigen keuze
Levend kwartet
Benodigdheden
o 12 keer vier dezelfde objecten (pion,bal,ring,touw,etc)
Vier posten
Op elke post ligt er één object van elk soort.
Kring van twee stappen (straal, 4 stappen doorsnede) om de post heen.
Elke post heeft één tikker die zijn das om zijn hoofd doet om herkenbaar te
zijn. Die mag niet in de cirkel komen.
Kinderen moeten nu objecten roven bij andere posten en terug brengen naar hun
eigen post.
Als ze in de cirkel van een post zijn zijn
ze vrij en mogen ze een object uitzoeken.
Als ze daarvoor getikt worden moeten ze naar een andere post.
Als je vier dezelfde objecten hebt, heb je een kwartet en mag
die niet meer geroofd worden.
Wie heeft er de meeste kwartetten aan het einde?
Levend stratego
Alternatief: Vlaggetjes waanzin
Opdrachtjes
Opdrachtjes die je kunt gebruiken bij andere spellen:
o Maak allemaal de mastworp.
o Knutsel een auto in elkaar.
o Maak hier zoveel mogelijk woorden van: Welpenweekendkamp.
o Graaf een gat van een halve meter breed en een halve
meter diep.
o Probeer met twee kinderen een mannelijke leiding op
te tillen.
o Schrijf vijf verschillende plaatsen op die beginnen
met een R.
o Zet koffie voor de leiding en breng die rond.
o Knutsel een huis.
o Werp een paal zover mogelijk weg.
o Teken allemaal een leuke stad.
o Schrijf geblinddoekt iets op, de andere moet het
voorlezen.
o Leg een balletje op een lepel en loop een rondje om
het gebouw.
o Maak een huis van luciferdoosjes.
o Maak limonade.
o Maak een puzzel.
o Ga in totaal 100x touwtje springen.
o Doe een toneelstukje over een bankoverval.
o Schrijf vijftien verschillende dieren op.
o Schrijf tien verschillende landen op.
o Ga in een kring staan, vier meter uit elkaar en gooi
een bal 25x over.
o Bouw een kaartenhuis van drie verdiepingen.
o Schrijf zoveel mogelijk fietsonderdelen op.
o Maak een kleine hut.
o Blus een vuurtje met je mond.
o Maak deze moeilijke som: 7 + 538 - 126 + 35 = ?
o Loop in drie minuten zoveel mogelijk rondjes om het
gebouw.
o Ga in totaal anderhalve minuut spijkerbroek hangen.
ouder/kind opkomst
inhaalbal
vuur
Schatzoeken
Schat zoeken (speurtocht):
(bij meer over dit spel route technieken)
lintjes laten hangen
stokjes met pijlen
bolletje pijltje
kruispunt
aantal stappen vooruit/links
combinatie
Prijs: snoep
Planning: half uurtje beginspel, ff uitleg, half uur uitzetten en terug zijn,
half uurtje zoeken en wachten totdat iedereen terug is. (half uur over is
groepjes maken, uitleg, uitloop speurtocht)
Vriendjes/vriendinnetjes
opkomst
Weinig leden? Organiseer een vriendjes/vriendinnetjes
opkomst.
Doe leuke spellen die geschikt zijn om met meer kinderen te doen en die voor je
speltak representatief zijn.